رنگبرداری و قلمکاری فرش چگونه انجام می شود

رنگبرداری فرش

اکثرفرشهای دستبافت نیاز به رنگبرداری و قلمکاری فرش دارد وقتی آب به آنها میرسد رنگهای تیره آنها رنگ پس میدهد ورنگ قسمتهای تیره تر به قسمتهای رنگ روشن فرش میرود وباعث میشود چهره فرش بهم ریخته شود. شستن فرش بدون اطلاعات لازم وابزارمورد نیازدر منزل ممکن است باعث قاطی شدن رنگهای فرش شود

جهت مشاهده نمونه رنگبرداری و قلمکاری فرش، کلیک کنید.

رنگبرداری و قلمکاری فرش در قالیشویی الهیه:

قاطی شدن رنگهای فرشهای دست بافت راه حل دارد و قابل رنگبرداری میباشد.

این بازگرداندن رنگهای فرش به شکل قبل با دو روش رنگ برداری وقلم کاری قابل انجام است رنگبرداری برای فرشهایی میباشد که تازه رنگهای آنها قاطی شده باشد و یا هنوز خیس باشند.فرش در داخل آب باشستشو بامواد شوینده خاص و روشهای خاص رنگ برداری میشود.

احتمال موفقیت این روش بیشتراز 50 درصداست. مخصوصا اگراین کاررا به دست قالیشویان حرفه ای قالیشویی الهیه بسپارید.

متخصصین قالیشویی الهیه در رنگبرداری :

کارشناسان قالیشویی الهیه برای انجام رنگبرداری و قلمکاری فرش هم با زدن مواد مخصوص روی رنگ قسمت های روشن فرش باعث میشود که رنگهای قاطی شده از قسمتهای روشن خارج شودو رنگها به حالت اولش برگردد وبا قلم رنگ گیاهی باعث برگشتن رنگ بقیه قسمتهای فرش میشوند. احتمال موفقیت روش قلم کاری بیشتراز80 درصد است که روش بهتر وموثرتری است.

شستشوی مکانیزه

فرشهای دست بافت وماشینی که قلم کاری شده اند در آینده هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی آید مخصوصا اگرحداقل تا دو سال شسته نشنوند رنگ آنها ثابت میماند ودیگرتداخل رنگ پیدا نمیکنند .

رنگبرداری از فرش:

در این مقاله ما می خواهیم به رنگبرداری و قلمکاری فرش که در ایران بخصوص بسیار متداول است بپردازیم.

بنابراین ادامه این مقاله قطعا برای شما جذاب خواهد بود زیرا ممکن است همین الان در منزل شما فرشی دستباف و یا فرشی ابریشمی باشد که نیاز به رنگبرداری و قلمکاری داشته باشد شما اطلاعی در این باره نداشته باشید. برای رسیدن به اطلاعی جامع و کلی می توانید به نکاتی که در این مقاله اشاره شده است را مطالعه کنید.

روش هایی که برای رنگبرداری فرش های دستباف مورد استفاده قرار می گیرد:

رنگبرداری به روش های متفاوتی انجام می شود، این روش ها به شکل معمول در بیشتر قالیشویی ها صورت می گیرد، بنابراین در این قسمت استفاده از مهم ترین روش ها و ماذه ها برای رنگبرداری را بیان خواهیم کرد.

1- استفاده از محلول سدیم
2-استفاده از محلول آمونیاک
3- استفاده از پریدین
4- استفاده از کربنات سدیم

از جمله مواد رنگبر که قالیشویان در برخی موارد از انها استفاده می کنند در بند ذیل بیان شده است:

• دی کرومات و اسید سولفوریک
• هیدروسولفیت سدیم
• ترکیبات فرمالوئید
• کلر و ازن
• استفاده از هدرولیک
• شستشو با سود سوز آور

برای فرشهایی که رنگ آنها بیشتر روشن است مثل کرم می توان از هیدروسولفیت سدیم استفاده کرد البته باشرایط دما ومدت خاص این کار باید انجام شود.

فرشهایی که جنس آنها ازپشم وکرک است موقع شست وشو رنگ قاطی میکنند برای اینطور فرشها برای رنگ برداری از کمی مخلوط هیدرو سولفیت باماست ترش وآبگرم میتوان استفاده کرد وبعداز آن میشود برای رنگ برداری کامل در محل جوش شیرین پاشیده وتمیز کرد. اگر باانجام تمام این کارها باز رنگبرداری کامل تمام نشد میتوان با دستمال اغشته به چایی آنجا مالش داد وبعد خشک کرد.

علت نیاز به رنگبرداری و قلمکاری فرشهای دستباف:

در فرشهای دستباف چون جنس الیاف طبیعی هستند در زمان شست وشو احتمال رنگ پس دهی خواهند داشت.

قسمتهای تیره رنگشان به سمت قسمتای روشن فرش میرود ورنگها قاطی خواهند شد وقسمتهای تیره هم رنگ و رو رفته می شوند وباعث کهنه نشان دادن فرش می شوند که این مشکلات با رنگبرداری وقلمکاری فرش حل خواهد شد.

سه دلیل برای قلم کاری فرشها:

1-چون بیشتر مواقع بر اساس سلیقه خریدار غلظت رنگ بیشتری مورد استفاده قرار میگرد رنگها یکنواختی خود را از دست میدهند

2- فرشها ممکن است دراثر خیلی اتفاقات رنگهاشون قاطی بشه مثل ترکیدن لوله اب ورسیدن آب به فرش یا شستن در خانه بصورت نامناسب

3- قاطی شدن رنگ فرش هنگام شست وشوبا اینکه قبلا کنترلها انجام شده است و اقدامات لازم انجام شده، احتمال دارد، رخ بدهد.

قلمکاری با یک چوب استوانه ای وخیلی نازک که پنبه سرآن آغشته به مواد رنگی مخصوص است انجام میشود قلمکاری بامواد شمعی وجوهرشیمیایی و… انجام میگیرد.

رنگبرداری و قلمکاری دو کار تخصصی هستند وباید به افراد متخصص وحرفه ای سپرده شوند. قالیشویی الهیه دارای متخصصانی است که رابه نحو احسنت رنگبرداری و قلمکاری انجام میدهند بدون اینکه آسیبی به قالی شما برسد. قالیشویی الهیه درتهران دارای شعبه های متعددی است در غرب تهران در شمیرانات و دیگر مناطق تهران باتماس شما همراه متخصصان خود به کمک شما می آیند و با رنگبرداری و قلمکاری حرفه ای خود فرش شمارا تمیز ومرتب بارنگ ونقش خوب تحویل شما می دهند. رنگها وموادی که قالیشویی الهیه برای رنگبرداری و قلمکاری مورد استفاده قرارمیدهد از بهترین مواد ساخته شده واین رنگبرداری قلمکاری بصورت تضمینی برای شما انجام میشود که دیگر رنگ فرش تداخل پیدا نکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *